Expertul in achizitii publice – persoana cheie in conditiile noilor reglementari

Domeniul achizitiilor publice, dupa aproape 10 ani de la intrarea in vigoare a obligativitatii pentru autoritatile publice de a folosi o metodologie unica de intocmire si publicare a documentatiei de atribuire, a intrat intr-o oarecare stare de inertie. Starea de inertie si-a pus amprenta asupra intregului personal implicat in domeniu, indiferent daca este reprezentantul unei autoritati contractante sau al unui operator economic ofertant.

Un studiu publicat de Autoritatea Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP) referitor la profilul celor ce se ocupa de achizitii publice releva faptul ca activitatea angajatilor autoritatilor publice cu responsabilitati in achizitii publice este, de multe ori, coplesitoare pentru acestia.

Astfel, peste o treime (2032 de persoane) din angajatii autoritatilor publice participante la studiu (5791 autoritati publice) au un grad de ocupare de 100%, iar 18% (1042 de persoane) au un grad de ocupare de peste 75% doar din activitatea specifica procedurilor de achizitii. Studiul releva si faptul ca in general, personalul care se ocupa de achizitii are pregatire profesionala diferita (ingineri, economişti, profesori etc.), prin urmare, cunostintele de achizitii publice sunt dobandite empiric, in decursul anilor si nu în urma unor cursuri de specializare în domeniu.

Volumul mare de activitate si lipsa unui personal instruit in achizitii publice a condus, nu de putine ori, la aparitia unor erori in intocmirea documentatiei de achizitii publice care a avut ca efect intarzieri sau chiar penalizari in derularea unor proiecte de investitii.

Dupa publicarea in Monitorul Oficial a noilor modificari legislative in domeniul achizitiilor publice, toti actorii implicati in domeniu (autoritati contractante si operatori economici ofertanti) sunt pusi in fata unor noi provocari. Astfel, autoritatile contractante au la dispozitie o baza legala care le va permite o plaja mai larga in ceea ce priveste selectarea ofertantilor, iar operatorii economici vor putea participa mai usor la procedurile de achizitie publica si isi vor putea detalia mai bine ofertele depuse, nemaifiind ingraditi strict de pretul acestora.

Se impune, astfel, din partea intregului personal implicat in domeniu o noua abordare, mai flexibila, dar mai atent focalizata pe calitatea derularii intregii proceduri de achizitie, de la intocmirea documentatiei de atribuire, pana la executatea propriu-zisa a contractului de achizitii. Noua abordarea integrata orientata pe calitatea procesului de achizitii impune instruirea specifica pentru toti angajatii implicati in domeniu, fie ca reprezinta o autoritate contractanta din domeniul public ori privat sau sunt angajati ai operatorilor economici care participa la procedurile de achizitii.

Lansarea noilor programe operationale cu finantare europeana va oferi solicitantilor din zona privata (ONG-uri sau intreprinderi private) posibilitatea de a accesa fonduri nerambursabile pentru a-si dezvolta activitatea. Conform legislatiei in vigoare, toti beneficiarii unor astfel de proiecte de finantare sunt obligati sa desfasoare proceduri de achizitii publice in vederea derularii activitatilor propuse. Cu alte cuvinte, pentru a putea derula in bune conditii procedurile impuse de programul de finantare, un beneficiar privat va trebui sa isi instruiasca personalul in domeniul achizitiilor publice.

Ramanand in sfera proiectelor europene nu putem omite firmele de consultanta care asigura managementul la implementarea unor astfel de proiecte. De multe ori, in obligatiile contractuale ale unei firme de consultanta intra si intocmirea documentatiei de atribuire pentru achizitiile publice care le va derula beneficiarul finantarii. Lipsa unui expert in achizitii publice, angajat al unei firme de consultanta, poate periclita buna desfasurare a contractului de servicii de management.

In acest context, instruirea personalului implicat in achizitii publice prin participarea la cursul de Expert Achizitii Publice devine o necesitate pentru orice autoritate contractanta care desfasoara proceduri de achizitii si pentru orice operator economic care doreste sa participe sau participa la astfel de proceduri.

In cazul in care doriti sa va actualizati cunostintele despre legislatia achizitiilor publice, va invitam sa ne contactati pe www.europersonal.ro si va inscrieti la cursul de Expert achizitii publice cand se va desfasura in orasul dumneavoastra.

 

Articol scris de Mihai Scarlat

Expert achizitii publice si formator in cadrul Training Cariere SRL

Despre Euro Personal
Euro Personal desfasoara cursuri de formare profesionala adresate adultilor. Dispunem de o baza materiala proprie formata dintr-o retea de 20 calculatoare, spatiu si mobilier modern adaptat cerintelor formarii profesionale, licente pentru programele utilizate. Profesorii au studii superioare universitare si postuniversitare, experienta in domeniul formarii profesionale a adultilor, fiind flexibili si receptivi la nevoile cursantilor. Pentru fiecare materie predata se ofera suport de curs sau manual, CD cu program demonstrativ (unde este cazul) si alte informatii utile.

Lasa un comentariu

*

captcha *